JÖNKÖPING

Matte och skridskor på schemat

5:41 min

Har matematik och skridskoåkning någonting gemensamt? Ja i alla fall på Torpaskolan i Jönköping där hela skolan ägnar en hel dag åt att åka runt runt på den uppspolade isbanan för att sedan koppla ihop skridskoåkningen med teoretiska matematikuppgifter.

På Torpaskolans uppspolade isbana i centrala Jönköping är det verkligen full fart på skolbarnen idag. Redan halv tio på förmiddagen drog man igång och inte förrän klockan 16 i eftermiddag avslutas varvräkningen.

Från en bandspelare strömmar musik. På isen står det koner utställda som markerar banan och på inhägnaden runt planen har man hängt upp olika nationsflaggor. Och att barnen gillar det här går inte att ta miste på.

Ett varv runt isbanan mäter 80 meter och barnen får alltså hålla koll på sina varv själva. Ifjol blev det 10096 varv vilket motsvarar en sträcka på 81 mil och enligt fritidspedagogen Anders Dahlberg så försöker man dels uppmuntra barnen till att röra på sig mer men även att hjärnan ska få stimulans.

Men om barnen verkar älska att åka skridskor var inte alla lika roade av att sätta sig i skolsalen och räkna om antalet varv till kilometer eller snittvärde för respektive klass och så vidare.