Yaneka, Berndalen och Månsson

Chiyako Maeda har studerat den traditionella japanska sångstilen ”Naga-uta” sedan unga år. Efter tonåren valde hon att avbryta sin sångutbildning för att kunna ta sig vidare i sin musikaliska utveckling. Det är nämligen enligt traditionen bara män som kan nå den högsta nivån i denna konstform. Kvinnorna blir geishor. Chiyako har sedermera turnerat i Asien och Europa och låtit sin sång influeras av de nya kulturer hon mött.


Yuichiro Maeda antogs som 16åring till Paul McCartney’s LIPA, Liverpool Institute of Performing Art. I och med denna satsning på musiken bröt han en långvarig familjetradition. I familjen Maeda har varje man fört vidare kunskapen att bygga japanska buddisttempel och shrine-tak i 17 generationer. Sedan livet tog denna vändning har Yuichiro utvecklat en unikt sätt att hantera gitarren tillsammans med elektronik på en mästerlig nivå.

Göran Månsson, med rötter i Haverö i Norrlands inland förvaltar han ett unikt folkmusikarv efter förfäderna i spelmanssläkten Lång. Göran är en flitigt engagerad musiker, och har turnerat världen runt med sitt flöjtspel. Senast hördes han i P2 med Göran Månsson Band från Korrö-festivalen i somras.
Petter Berndalen har med sitt instrumet slagverk brutit ny mark inom den svenska folkmusiken. Petter är nu inne på sitt 10de år av musikaliska studier och tar i vår Masterexamen vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm.
Där har han utvecklat ett helt nytt sätt att spela på, baserat på den svenska spelmansmusiken som han för över till soloslagverk.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista