1 av 3
2 av 3
3 av 3

P2 Live Världens liv på plats under Re:Orientfestivalen och spelar in för kommande sändningar:

Rim Banna sänds prel. 23 nov
Mahsa & Marjan Vahdat sänds prel. 30 nov.
Konserten med Gilgamesh spelas in för kommande sändning.

Från Re:Orients programblad: RIM BANNA
”Palestinskan Rim Bannas musik är mjuk, len och välarrangerad, även om ämnesområdena ofta är svåra. Med rytmerna från öknen och sångerna från stränderna sjunger hon med värme om både kärleken och den palestinska historien. Som sångerska kan man närmast uppfatta henne som en personifiering av den palestinska kulturen, både det vardagliga livet och den politiska kampen. När hon sjunger går det direkta trådar från hjärtat till stämbanden, Rim Banna är en sångerska vars hela artisteri bygger på övertygelse, deltagande och passion.”

Från Re:Orients programblad: MAHSA & MARJAN VAHDAT
”Iransk lag reglerar och begränsar kvinnliga artisters möjligheter att uppträda och utöva musik. På senare år har de stränga reglerna lättats något, men fortfarande är kvinnors musik och sång ett hårt styrt område. Men det kväver inte den skaparkraft som finns. Den persiska sångerskan Mahsa Vahdat och hennes systern, Marjan Vahdat, har hittat sätt att överleva som artister genom internationella turnéer och utgivningar på utländska skivbolag. De framträder på ett lekfullt och uppsluppet sätt inom den klassiska persiska musiken, ofta med texter av poeter som Hafez, Rumi, m fl.”


Från Re:Orients programblad: GILGAMESH
”Gilgamesh,
det urgamla sumeriska furste-eposet, har fått ge namn åt ett nystartat irakiskt band – i Norge. År 2003 möttes oudspelarna Hassan Albadri och Amir Saion av en slump i en frisersalong. Båda var från Irak och hade kommit som flyktingar till Norge med hjälp av FN. Båda var professionella, utbildade musiker. Ett osannolikt möte, så långt hemifrån. Gilgamesh låter inte som den arab-pop man hör på radio i Mellanöstern. Här finns inga kompakta synthmattor eller böljande stråkarrangemang. Allt kretsar kring en tajt kärna av sång, kör, oud och darbouka. De spelar rytmiskt markerat och helt utan elektronik, men utan att för den skull hamna i det strikt klassiska lägret. Ett slags arab-pop unplugged, om man så vill. Resultatet – tajt och intenstivt!”

Till

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".