1 av 2
2 av 2

Mor Karbasi (Israel/England), Kwadrofonik (Polen), Klapa Sjufit (Kroatien).

Först ut i veckans Världens Liv får vi andra delen av konserten med Mor Karbasi som vi hörde början av förra veckan - sånger med rötter i det moriska Spanien.

Därefter presenteras polska Kwadrofonik. En kvartett akademiskt utbildade musiker som gör polsk folkmusik som ingen annan. 2009 belönades gruppen med en polsk grammis för bästa folkmusikskiva. En av många utmärkelser.

Kwadrofonik bildades 2006, när en pianoduo slog sig samman med en slagverksduo med bland annat marimba och vibrafon. Då spelade man mest modernistisk musik; musik av Bartok, Stravinskij, Luciano Berio. Men sen tog man sig an polsk folkmusik; de rytmiska danserna, de rustika melodierna. Man började improvisera, experimentera med ljud. Använde sig av fragment av gamla fonografinspelningar som komponerades in i musiken. Resultatet; i en snitsig och överraskande musik från ett mycket intressant musikland just nu. Inspelningen gjordes i samband med EBU:s årliga Folkmusikfestival som 2009 ägde rum i Köln, Tyskland.

Från samma festival hör vi Klapa Sjufit, som sjunger a capella-sång som i Kroatien och längs hela den dalmatiska kusten kallas klapa. Här är den folkliga körsången högt aktad. Numera finns t o m akademisk utbildning i klapa. Men klapas rötter finns i folkkulturen. Sentimentala serenader med mycket nostalgi och en del humor som män sjöng på caféer och restauranger eller i vandringar längs stadens gator.

Klapa ansågs ett tag som lite mossig och rentav gubbig. Hamnade i bakvatten när nya gränser drogs upp på Balkan efter krigen på 90-talet. Det var oftare brassband från Serbien och Makedonien som fick jobben när musik från det forna Jugoslavien skulle presenteras på festivaler världen över. Men det håller nu på att ändras. Allt fler unga män har börjat ta upp den gamla traditionen.

Klapa Sjufit bildades 1992 i Split i Kroatien. En oktett män, från djupaste bas till högsta tenor som sjunger från svagaste svagt till starkaste starkt. Tätt, tätt står dom på scenen för att skapa den typiska homogena stämsången.

Text och presentation: Mats Einarsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".