1 av 2
Rally. Foto: Alva Willemark
2 av 2
Marcel Khalife. Foto: Mats Einarsson

Folkjazz med Rally och Marcel Khalife från Libanon

Världens Liv bjuder ikväll på en resa med två resmål, svensk folkjazzgruppen Rally i en inspelning från Hagenfestivalen i Dala-Floda i somras. Därefter den i stora delar av Mellanöstern, älskade och respektingivande sångaren, ud-spelaren och kompositören Marcel Khalife i en inspelning från Grünewaldsalen i Stockholms Konserthus i september.

Rally består av fyra musiker med bakgrund i både jazz och folkmusik. De möttes för några år sedan på Högskolan för scen och musik i Göteborg och började forma en rallyrepertoar av svängiga låtar. Själva beskriver de sin musik som en gammal bucklig Opel som sladdar ut på grusvägar rakt in i tiomilaskogen långt från mänsklig bebyggelse. Och visst svänger det som en skogsväg i Värmland, när Rally spelar. I Rally improviserar man gärna men tar också vara på spelmansmusikens finstilta melodier och stränga former. I låtar man skrivit själva, i låtar hämtade från traditionens gnistrande djup.

Rally består av Ida Gillner på sopransax, Arvid Kästel, piano, Jens Linell, trummor och Anders Gabrielsson, tenorsax.

I kvällens andra akt presenteras Marcel Khalife och hans ensemble Al Mayadine. Den andra delen av konserten 17 september under Ramadan Nights, arrangerad av Stockholms konserthus och Re:Orient. Här i konsertens andra del är publiken ordentligt uppvärmd.

En av Marcels söner på scenen, pianisten Rami Khalife, går loss på pianot en bit i konserten och improviserar direkt på pianots strängar. Improvisatörer av rang är också basisten Peter Herbert, klarinettisten Ismail Lumanovski och Marcels andre son på scenen, slagverkaren Bachar Khalife. Och så Marcel, förstås.

Ja, hela programmet verkar improviserat. Man ger vad publiken vill ha. Inte minst sångerna med poesi av den palestinske poeten Mahmoud Darwish. Här sjungs om Modern – Oumi – en svidande längtan efter henne som gav bröd och beröring. Så en sång tillägnad Edward Saïd, författaren som skrivit den omdebatterade boken ”Orientalism” där Saïd beskriver hur vi i Västerlandet under århundraden skapat en falsk och självuppfyllande bild av Orienten och dess människor.

–”Låt mig slippa detta pass. Min nationalitet finns i hjärtan från all världens folk”, som Darwish skriver i sin sång ”Passet”. Publiken sjunger också med i sången om Rita, kvinnan med de honungsfärgade ögonen. En kärlek som en gång hindrades av ett gevär som tog sikte.

Text och presentation av Världens Liv: Mats Einarsson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".