Musikrevyns panel

Paneldeltagare som alternerar i Musikrevyn i P2

Boel Adler 
började frilansa på Sveriges Radio som korist i Radiokören, men fortsatte snart som presentatör och producent på Musikradion och har hörts i  program som Opp, Amaryllis!, Önskekonserten, Aurora och Klassisk Förmiddag och som konsertpresentatör i Berwaldhallen. Boel tycker om att bli överraskad, och lyssnar gärna och mycket på all slags musik.
Allra bäst är att få ändra uppfattning, när tidigare ratad musik visar sig vara alldeles underbar…

David Björkman

är dirigent, prisbelönt i både Ryssland och Sverige. Han har en bakgrund som violinist i flera symfoniorkestrar och som hängiven kammarmusiker; bl.a. har han tillsammans med Erik Risberg spelat in Charles Ives violinsonater för Sveriges Radio.

En passionerad hobby han har (som ibland förkläs till yrkesroll) är att instrumentera kammarmusikstycken för orkester och han har ett spräckligt förflutet som barpianist, som elbasist i ett funkband och trummis i ett punkband - allt under tonåren. David konstaterar att hans filmbibliotek hemma är avsevärt större än hans skivsamling, men ser med stor glädje fram emot varje tillfälle som
CD-revyn inbjuder till nya lyssningsövningar.

 

Bengt Forsberg
är verksam som konsertpianist. Hans repertoar är bred och han drar inte sällan fram bortglömda verk i rampljuset – ovanliga verk av kända tonsättare såväl som oförtjänt åsidosatta verk av mindre kända eller udda kompositörer. Bengt Forsberg är även konstnärlig ledare för kammarmusiken i Allhelgonakyrkan i Stockholm.

Vad gäller den mer kända repertoaren på skiva så anser han sig ha rätt att förvänta sig tolkningar som visar att interpreterna brottats lite med verken…

Hanna Höglund
har ett förflutet i musikvetenskap, blåsorkestrar och oljefatsband och drömde ett tag om att bli musiker, men upptäckte att det var roligare att skriva om musik än att stå på scen och spela den.

Har skrivit musikkritik i tio års tid och frilansar som kulturjournalist för bland andra Expressen Kultur, Göteborgs-posten och Tidskriften Opus. Är en hängiven filmtittare med faiblesse för komedi och tonårsångest och deklamerar gärna recitativpartier ur Mozarts Trollflöjten, men ej på begäran.

Magnus Lindman
arbetar som dramaturg på Radioteatern och som frilansande översättare och har bl a översatt Elfriede Jelineks pjäser.
Men hans första jobb efter skolan var på Nordiska Musikförlagets klassiska skivavdelning på Drottninggatan i Stockholm, där ett livslångt skivsamlande tog sin början.


Camilla Lundberg
är nykomling i panelen, men med ett långt förflutet på Sveriges Radio.
Debuterade som minderårig producentvikarie med en timslång radioruna om Pablo Casals. 1977 värvades hon som musikkritiker på Expressens kulturredaktion, där hon förblev i mer än tjugo år. Numera finns hon på SVT där hon bl a ansvarar för Veckans konsert. I likhet med Casals spelar hon cello och har med åren utvecklats till värsta stråkkvartettnörden.

Evabritt Selén
arbetar sedan drygt 20 år tillbaka som musikbibliotekarie. Hon är en hängiven körsångare och har ett förflutet som alltiallo på Folkoperan, sufflös på Operan och skribent/recensent i tidskriften Musikdramatik (som numer heter tidskriften Opera). Fritiden använder Evabritt också till korrekturläsning för Trafik-Nostalgiska Förlaget. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".