The Protecting Veil

Taveners musik nådde folksjälens djup.

Häromdagen dog en av Englands största tonsättare, sir John Tavener, som i det närmaste uppnådde rockstjärnekändisskap under sitt liv.

Han gavs ut på samma skivbolag som Beatles i början och hans musik spelades på prinsessan Dianas begravning till exempel.

Taveners musik nådde folksjälens djup kan man säga.

Han växte upp inom kyrkan, hans far var organist. Men det var i den rysk-ortodoxa kyrkan Tavener hittade sin religion.

Vi har stuvat om lite i tablån för att ge plats åt ett av Taveners mest älskade verk, The Protecting Veil, som toppade de klassiska topplistorna i början av 1990-talet.

Han skrev det för cellisten Steven Isserlis. Och vi ska höra verket med just Steven Isserlis tillsammans med Londons symfoniorkester och Gennadij Rozjdestvenskij.

Taveners tanke var att med toner bygga en ikon på motsvarande sätt som ett träsnitt. Cellons toner är kniven som skär. 

Den skyddande slöjan syftar på en händelse på 900-talet då Guds moder Maria visade sig för Andreas och hans följeslagare. Grekerna fruktade en invasion men i Andreas syn så svävade Maria ovanför dem och änglar höll hennes skyddande slöja över dom. Stärkta av upplevelsen stod den grekiska armen mot angreppen. 

Taverners verk är utskuret i åtta delar som sitter ihop. Den skyddande slöjan. Guds moders födelse, Bebådelsen, Inkarnationen, Guds moderns klagan vid korset, Återuppstådelsen, Insomnandet och så till slut sveps den skyddande slöjan åter en gång. 

John Tavener: The Protecting Veil (1987). Solist: Steven Isserlis, cello. Londons symfoniorkester. Dirigent: Gennadij Rozjdestvenskij. Virgin classics VC 7 91474-2. (44’44)