Musikvärlden höll andan: Unika orgeln i Notre-Dame hotad i branden

16 min

Under natten till tisdagen pågick en kamp för att begränsa skadorna från den brand som utbröt i Notre-Dame i Paris på måndagen. Katedralens stora orgel är legendarisk och hela byggnaden har spelat en avgörande roll i musikhistorien.

Orgeln på västläktaren i Notre-Dame har byggts om i omgångar sedan 1700-talet, framför allt av den berömde Aristide Cavaillé-Coll. Instrumentet är känt och uppskattat av turister, pilgrimer och orgelentusiaster från hela världen.

När katedralen var nybyggd användes också dess arkitektur för att utveckla den första flerstämmiga musiken. I inslaget hör du Emelie Sigelius och Jonas Lundblad om instrumentets utveckling och dess berömda organister.

Musiken i avsnittet (kraftigt förkortad av upphovsrättsliga skäl):
a) Louis Vierne: Cortege. Louis Vierne. EMI CDC 5 55037 2. Inspelning från 1928.
b) Perotinus: Presul nostri temporis. Christopher Page & Gothic Voices. Hyperion CDA 66739.
c) Camille Saint-Saëns: Tredje satsen ur Symfoni nr 3 c-moll, "Orgelsymfonin". Pierre Cochereau. Berlins filharmoniker. Dirigent: Herbert von Karajan. DGG 400 063-2. Inspelning från 1981.
d) Marcel Dupré: Uppståndelse ur Symphonie-Passion. Pierre Cochereau. Inspelning från 1955. Solstice SOCD 177-178.
e) Olivier Messiaen: Andens vind ur Pingstmässa. Olivier Latry. DGG 471 480-2. Inspelning från 2000.

Hör musiken i Klassisk förmiddag, länk nedan!
(Musiken finns tillgänglig upp till 30 dagar efter sändning.)