Sebastien Loeb.

Loeb van vid seger men saknar mousse

Världens segerrikaste rallyförare Sebastien Loeb släntrade fram i depån i Karlstad. Än en gång var han storfavorit i ett rally. Loeb visste det. Alla visste det. Möjligen med reservation för en finländsk rallykollega.

Nej, inte Marcus Grönholm, finländaren som var den ende som förr om åren kunde ge Loeb lite magsyra och något skärrat i blicken. Grönholm har lagt av. Han är krögare hemma i Finland på en restaurang som han döpt efter en specialsträcka i det svenska VM-rallyt - Sågen.

Nej, det nya finska hotet mot Loeb heter Mikko Hirvonen, är 27 år och färsk försteförare hos Ford. – Jag vet att jag är en av de som kan vinna det svenska rallyt, sade Hirvonen på torsdagen, inför första sträckans 1,9 kilometer på specialbyggd rallyväg på Färjestads travbana.

Hirvonen, tvåa i Monte Carlorallyt senast, vet också att det svenska rallyt är en av de tävlingar han helt enkelt måste vinna, om han ska ha en chans att utmana Loeb om VM-titeln.

Snön och isen i Värmlandsskogarna passar Hirvonen. Problemet är att det verkar passa Loeb också. Fransmannen är den ende icke-nordiske förare som vunnit tävlingen på 57 år.

I år jubilerar han dessutom. Det svenska rallyt är hans 100:e VM-tävling i karriären, och av de 99 tidigare har han vunnit 36. Vinner han VM i år också så blir han först till fem titlar. Fem i rad.

Vad bekymrar fransmannen inför starten i Karlstad?
– De nya reglerna där man inte får ha mousse i däcken. Får man punktering nu, så kostar det, säger Loeb.

Att det bara finns ett enda däck att välja på numera och att man slipper de ändlösa diskussionerna om dubbutstick, bryr han sig inte om. Men punkteringsrisken...

Att rallyt bara har storservice i Karlstad och inte i närheten av specialsträckorna gillar han inte heller. Att åka tolv mil enkel resa till och från själva tävlingen varje dag tycker han är dumt. – Varför? Det här är ju Sverige, inte Grekland med deras terräng.

Subaru och Petter Solberg då, kan de slåss om segern med Loeb?
Knappast. Subaru har inte vunnit ett VM-rally på två år och väntar på nya bilen som kommer senare 2008. Då är det läge för gamle världsmästaren Solberg att gasa extra igen.

Bland de förare som blir intressanta att se i Värmland finns Jari-Matti Lavala, 22 år, och fabriksförare hos Ford. Är Hirvonen näste Grönholm, så är Latvala näste Hirvonen.

I år körs också rally-SM i samband med VM-tävlingen i Värmland. SM-förarna kliver in under fredagskvällen på dagens sista specialsträcka och kör sedan en del av VM-sträckorna lördag och söndag.

(TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".