Propagandaskola

Detta är propaganda 

För snart 100 år sedan skrev den amerikanske PR-pionjären Edward Bernays att ”den medvetna och intelligenta manipulationen av massorna är ett viktigt instrument i ett demokratiskt samhälle”. 

Bernays förfinade många av de tekniker för påverkan vi idag tar för självklara. Exempelvis den moderna pressreleasen, en text skriven som en nyhetsartikel – med syfte att publiceras av massmedia som om den vore oberoende nyhetsrapportering. 

En annan av Bernays favorittekniker var att inte låta den egentliga avsändaren stå för budskapet, utan en utomstående auktoritet. ”Om du kan påverka ledare – vare sig de är medvetna om sitt samarbete eller inte – så kan du påverka de grupper de influerar”, sade Bernays. 

Dessa tekniker har visat sig effektiva, oavsett om tanken varit att sälja margarin eller påverka människor politiskt.

Historia

Ordet propaganda kommer av latinets ”propa’go” som betyder ”fortplanta”, ”utvidga” eller ”utsträcka”. Nationalencyklopedin definierar propaganda som en ”systematiskt bedriven verksamhet som syftar till att med hjälp av språk, bilder eller andra symboler påverka människors åsikter, värderingar eller handlingar i en bestämd riktning”.

Den första uttalade propagandaverksamheten var katolska kyrkans Congregatio de propaganda fide (”Kongregationen för trons utbredande”) från 1622.

Propaganda som omoral

Idag uppfattar vi ordet ”propaganda” som något negativt. Vi förknippar det med tendentiösa lögner, överdrifter eller halvsanningar. Ännu starkare negativ klang har ordet fått eftersom vi framför allt tillskriver det diktaturer som Nazityskland och Sovjetunionen.

Denna negativa tolkning av ordet är dock relativt ny, varför det tillkommit synonymer. Det som förut hette ”propaganda” kan idag kallas ”opinionsbildning”, ”upplysning och information” eller ”lobbyism”.

Propagandabegrepp

Forskningen om propaganda skiljer på tre typer av fenomenet:

- Vit propaganda, innebär att avsändaren inte försöker dölja sig för mottagaren.

- Grå propaganda, innebär att avsändaren försöker hålla sig själv hemlig för mottagaren.

- Svart propaganda, innebär att avsändaren försöker få det att verka som om fienden står för informationen.

Liksom inom spioneri kan de som sprider eller vidarebefordrar propaganda vara verksamma som agenter inom underrättelsetjänster eller säkerhetstjänster. Exempelvis sovjetiska GRU och KGB, amerikanska CIA eller de svenska motsvarigheterna.

Agent

Inom historisk forskning är en ”agent” någon som agerar aktivt i ett socialt sammanhang, till exempel på uppdrag av en underrättelsetjänst i syfte att sprida propaganda i ett samhälle.

Den allmänna förståelsen av ordet ”agent” kommer oftast från den romantiserade spionvärlden med James Bond som huvudperson. Men agenter inom propaganda, underrättelsetjänst och säkerhetstjänst kan agera på många sätt och med mycket olika motivation.

Vissa är anställda eller får betalning med pengar, andra utsätts för utpressning och tvingas utföra handlingar de egentligen inte vill göra. Men många drivs enbart av personliga eller ideologiska motiv.

Att vara ”agent” för exempelvis en underrättelsetjänst kräver alltså inte att vederbörande får betalt för sitt arbete med pengar. Ibland kan enbart känslan av att få ”göra en god insats” vara nog betalning.

/Henrik Arnstad

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".