Anna-Carin Nordvall, forskare på Handelshögskolan i Umeå

Shoppingpsykologi

Kundvagnen och kvittot idag den 16 februari om det psykologiska när vi shoppar - för det är ofta så att vi inte riktigt vet vad vi gör när vi köper grejer…vi klarar nämligen inte av att analysera alla egenskaper hos det vi vill köpa.

- Vi handlar inte grejer för att vi behöver dom - eller jo, vi behöver dom för att må bättre, det säger Anna-Carin Nordvall, disputerad psykolog och numera forskare på Handelshögskolan till Kundvagnens producent Pia Sjögren.

Om vi inte riktigt vet varför vi köper det vi köper - varför handlar vi alls då? Jodå… vi behöver kanske shoppa… fast vi inte alltid behöver det vi köper… hör psykologen och handelshögskoleforskaren Anna-Carin Nordvall om det, enligt henne är det så här vi gör när vi konsumerar:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".