BLOGG: TISDAG 20 JANUARI

- Just nu på redaktionen
- Bloggar och mammor - dom litar vi på!

13:30 Just nu på redaktionen...
- Vilken dramatisk bild vi har fått på oss på hemsidan. (Eleonor)
- Ja den är vass. (Jimmy)
- Det är ju roligt att den ändrar på sig ibland, så att det ser ut som att det händer något. (Lasse)
- Fast jag ser lite vindögd ut. (E)
- Lasse ser tuff ut och du ser vindögd ut. (J)
- Och du ser mest glad och trevlig ut. (E)
.....Eterredaktionen är tyst en liten stund.....
- Nej nu får det hända något! Så man får jobba på riktigt. En händelsenyhet....”just nu....” (L)
Eleonor och Jimmy nickar, ”mmmm”.
Lasse tar upp telefonen igen:
- Hej! Lasse Ahnell, radion här....
Han pratar färdigt och lägger på luren.
- Det får bli sopor i stället då!

.......................................................................................
12:15 Bloggar och mammor - dom litar vi på!
Än så länge är det oklart vad dagens program kommer att handla om.
Det är i och för sig inget ovanligt att vi inte vet exakt vad det ska handla om vid den här tiden, men vi brukar ha en viss uppfattning om huvuddragen i alla fall.
Visserligen har vi bara ett halvt program idag, eftersom Vi i femman sänds idag, men vi har ändå inte riktigt koll på hur det kommer låta från och med 16:08.
Vi vet att vi gör något på Björklunds utspel om försvaret på Gotland, men inte så mycket mer än så just nu.
Men som sagt, så är det ibland, och tids nog kommer det att utkristalisera sig.

Det om programmakeriets status just nu.
I jakt på ideer att ta upp i programmet bläddrade jag precis igenom ett gammalt nummer av tidskriften ”Kollega” och fastnade vid en notis om unga vuxna.
Enligt en studie som gjorts på uppdrag av Tidningsutgivarna (dagstidnings- och dagspressens arbetsgivarorganisation) så dras några slutsatser som fångar mitt intresse.

Bland annat så har journalister och traditionella medieaktörer förlorat trovärdighet hos unga vuxna. Däremot så presenteras två andra informationskällor som de anser vara mer pålitliga, bloggen och mamma.

Jag hävdar fortfarande vikten av traditionella medieaktörer .
Saxat från höstens pressmeddelande från SR:
”Sveriges Radio är det medieföretag som allmänheten har allra högst förtroende för 2008. Det visar årets ”Förtroendebarometer”, som görs av Medieakademin och Göteborgs Universitet.
76 procent säger i undersökningen att de har ganska stort eller mycket stort förtroende för Sveriges Radio, vilket är samma nivå som förra året.
 Av alla företag, institutioner och medier som är med i undersökningen är det bara IKEA som åtnjuter ett högre förtroende än SR (78 procent).
Förtroendet för medierna 2008 (Andel med mycket eller ganska stort förtroende för olika medieföretag i procent):
Sveriges Radio 76
Sveriges Television 73
Dagens Nyheter 58
TV4 47
Aftonbladet 16

/ Jimmy

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".