Jan-Erik Rosengren, vd Gotlandsbolaget. Foto: Lasse Ahnell/SR Gotland

Gotlandsbolaget byter ut livbojar

Vid en kontroll på en av rederiet Scandlines färjor i Trelleborg har det upptäckts att livbojar ombord är felkonstruerade och sjunker när de hamnar i vattnet. Flera bojar hade hål där vatten sugits in som därigenom gjort livbojarna upp till sju kilo tyngre, så tunga att de sjönk när de kastades i vattnet.
Livbojarna finns på många färjor däribland den krockade Gotlandia II.
Så här får det givetvis inte vara och det här har upprört bland andra Jörgen Zachau som är chef för utredningsavdelningen på Transportstyrelsens sjöfartsavdelning

Livräddningsbojarna är tillverkade av italienska företaget Veleria San Giorgio, modellen heter Altura och de felaktiga är tillverkade år 2004. Ombord på bland annat Destination Gotlands krockade båt Gotlandia II som just nu ligger i Karlskrona för reparation finns likadana men de är tillverkade året senare, 2005.

I dag har livbojarna testats praktiskt på förmiddagen och Rederi Gotlands VD Jan-Erik Rosengren säger att livbojarna legat i vattnet i flera timmar utan att sjunka, men för säkerhets skull tänker de nu byta ut livbojar av den aktuella modellen.

Reporter: lasse.ahnell@r.se

Eter tisdag 10 november

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".