Linda Bakkman, kostrådgivare.
Linda Bakkman, näringsfysiolog, kostrådgivare och författare. Foto: Privat

Olympiska kostrådet: Protein var tredje timma

Olympiska kostrådet: Protein var tredje timma
6:43 min

Maten är hemligheten bakom resultaten när du tränar, det menar den olympiska näringsfysiologen och kostrådgivaren Linda Bakkman. Hon har bland annat skrivit boken "Maten bakom resultaten". I ett samtal med Wivianne och Peter ger hon sin syn på mat och träning, ja och när du ska äta det där vita brödet med marmelad som du kanske just nu är sugen på.

Här är några råd från coachen.

  • Regelbundet proteinintag. Ät någon form av protein var tredje timma. Mjölk, yoghurt, kvarg, baljväxter, kött, ägg eller exempelvis fisk.
  • Måltider som frukost, lunch och middag ska innehålla protein, kolhydrat och alltid något grönt.
  • Är det ett uppladdningsmål innan träning så ska måltiden innehålla långsamma kolhydrater, som ger mer varaktig effekt.
  • Är det återhämtningsmål är det framförallt protein och vätska som är viktigt. När det gäller kolhydraterna så har vi bättre förutsättningar att hantera dem efter träning så de behöver inte vara långsamma, har du sug efter snabba kolhydrater är det efter träningen du äter dem. 
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".