Skandaler eller uppsving

Vad är det som gör att en kommun hamnar i fokus och uppmärksammas i medierna? Vid millennieskiftet gjordes ett projekt i Piteås som blev väldigt uppmärksammat. Det kallades projekt Harpalt och gick ut på att Piteås förstfödde vid millenieskiftet som skulle få 50 000 kronor och fria blöjor i ett år.

Tomas Riklund, som jobbar med marknadsföring bland annat för Piteå kommun, var en av dem som spånade fram projekt Harpalt och han menar att det viktiga för en kommun som vill synas är att våga ha lite kontroversiella idéer och att bli bättre på att framhäva det som är bra.

Boden och Arjeplog är de kommuner i Norrbotten som ökade sin synlighet i media mest mellan 2004 och 2005. Det skrevs nästan 10 procent fler artiklar om Boden och Arjeplog under 2005 än under 2004. Det visar statistik från omvärldsbevakningsföretaget Agent 25 som bevakar hur mycket Sveriges kommuner figurerar i nyhetskällor på Internet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".