Lite vassare än såhär måste miljöargumenten vara

Grönmålat eller skönmålat?

Onsdag 6/6 kl 10.03, torsdag 7/6 00.03, söndag 8/6 14.03

I en tid då alla vill vara miljövänner finns risk för att företag drar på mer än lovligt med sina miljöargument. Fenomenet kallas ”greenwash” eller grönmålning. Lars Jonsson, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute, har skrivit en bok om bra och dåliga sätt att använda miljöargument i marknadsföring. Tillsammans med Svante Axelsson från SNF, Svenska Naturskyddsföreningen, tittar han på några reklamexempel som finns i svenska magasin just nu, och det är inte alla som får godkänt.  

1,4 miljoner personer har studielån som ska betalas tillbaka, och sammanlagt är vi skyldiga 175 miljarder kronor. I Plånboken denna vecka tittar vi närmare på olika strategier för återbetalning. Är det vettigt att lägga alla lånen i samma system - om man nu har lån i olika, och finns det någon poäng i att ta ett annat lån för att bli av med sitt studielån?  

Det handlar också om canvasförsäljare, det vill säga de som står och säljer mobiltelefoner och annat i gallerior eller köpcentrum. På Konsumenternas tele och internetbyrå kan man konstatera att kunder som köper sina mobiler på det sättet ofta är väldigt missnöjda, inte minst med att de ofta saknar ångerrätt.  

Dessutom kommer Margareta Brattström till studion och svarar på lyssnarfrågor om familjejuridik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".