2008-01-30

- Traxx travel lägger ner
- Balkong guld värd vid försäljning
- Fel med speciella pojk- och flickleksaker
- Nya regler ska ge säkrare leksaker
- Billigare skicka euro mellan länder
- Ny livsmedelsmärkning möter kritik
- Många kan inte betala räkningarna

Traxx travel lägger ner
Charterarrangören Traxx travel drar sig tillbaka från den svenska marknaden redan innan det första planet lyft. Som vi berättade i Plånboken i förra veckan så hade företaget inte betalat in den resegaranti som den statliga myndigheten Kammarkollegiet krävt. Traxx hotades också av böter om de 5,8 miljoner kronor som saknades inte betalades in. Men nu väljer istället Traxx travel att dra sig ur den svenska marknaden. Ledningen skyller på en pågående omstrukturering bland de norska ägarna. Traxx travel lovar att betala tillbaka handpenningen till de resenärer som redan bokat resor med bolaget.  

Balkong guld värd vid försäljning
En balkong är guld värd för den som skall sälja sin bostad. Det är Skandiamäklarna som  undersökt vilka egenskaper som driver upp priset  på en bostad. En balkong är den mest prishöjande faktorn i de flesta delar av landet. I genomsnitt ger en sådan 142 000 kronor mer vid försäljning. Tvåa på listan hamnar ett nyrenoverat kök. Undersökningen visar också att det finns regionala skillnader. Till exempel värderas tillgången till bastu betydligt högre i Norrland än i Stockholm.

Fel med speciella pojk- och flickleksaker
Det är fel att marknadsföra leksaker och filmer som enbart avsedda för pojkar eller flickor. Det konstaterar etiska rådet mot könsdiskriminerande reklam ERK som fällt tre företag som delat upp produkter som speciellt lämpade för flickor och pojkar. Barnens filmklubb har till exempel i sin katalog angett olika filmer under rubrikerna ”filmer till pojkar” respektive ”filmer till flickor”. Företaget Hobbex har sålt fönsterfärger och mallar. En prinsesskrona för  flickor och spöken för. Leksaksföretaget Top Toy har haft en sökfunktion där leksakerna delades upp i pojk- och flickkategorier. Fel tycker alltså ERK och riktar därför kritik mot företagen.  

Nya regler ska ge säkrare leksaker
Nu står det klart hur de nya EU-reglerna för leksakssäkerhet kommer att se ut. Till stor del är de nya reglerna i enlighet med Konsumentverkets önskemål. Det handlar till exempel om regler om ljudnivåer, säkerhetskrav på gungor och andra lekredskap samt hastighetsbegränsning på eldrivna fordon. Reglerna ska också gälla för leksaker på förskolor. På Konsumentverket är man däremot besviken på att det fortfarande kommer att vara tillåtet att lägga i leksaker i livsmedel och godis. Verket menar att det kan innebära en kvävningsrisk.  

Billigare skicka euro mellan länder
Nu har det blivit billigare och snabbare att skicka pengar inom och mellan euroländerna. Detta sedan EU-länderna, Norge, Schweiz, Lichtenstein och Island infört det så kallade Single Euro Payment Area SEPA. Tidigare har det tagit upp till fem dagar att föra över pengar mellan olika europeiska länder. Dessutom har transaktionerna varit förknippade med diverse avgifter. I och med att det första steget av SEPA nu införts så ska en eurotransaktion inte ta längre än tre dagar och den mottagande banken får inte ta ut någon extra avgift.  Nästa steg av SEPA införs i november nästa år och då kan vi bland annat förvänta oss ett alleuropeiskt autogirosystem, det här skriver Svenska Dagbladet. 

Ny livsmedelsmärkning möter kritik
Ett runt grönt märke med texten ”bio” omgiven av vita stjärnor. Så ser det nya märket ut som ska göra det enklare för konsumenter att handla ekologiskt. Märket blir från och med nästa år gemensamt och obligatoriskt för alla EU-länder och innebär att produkten är certifierad enligt EUs krav på ekologisk mat. Men på organisationen Krav, som står bakom kravmärkningen, så är man kritisk. Kravs informationschef Jessica Elgenstierna säger till Göteborgsposten att en obligatorisk märkning är olycklig och att det är upp till marknadens aktörer att märka produkterna. De märkningar som redan finns kommer heller inte att tas bort.  

Många kan inte betala räkningarna
Sex procent av Sveriges vuxna, cirka 400 000 personer, tror inte att de klarar av att betala räkningarna inom de närmaste två månaderna. Samtidig säger nästan var tionde vuxen svensk att de någon gång inte kunnat betala räkningarna i tid, det här visar en undersökning från Kronofogden som Dagens Nyheter tagit del av.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".