Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Programmet som reder ut stora som små konsumentfrågor.

Kritik mot den nya centrala konsumentupplysningen – kan leda till att färre får hjälp istället för fler

Ny tjänst befaras påverka kommunala konsumentrådgivningen
15 min
Renovering av badrum är ett vanligt ärende som det klagas på. Foto: Lien, Kyrre

Viktorias badrumsrenovering slutade i en mardröm sedan hon hamnat i konflikt med hantverkarna. Nu gapar hål i väggarna och kaklet är i fel färg, men någon hjälp av en kommunal konsumentvägledare kan hon inte få, för hennes hemkommun saknar den tjänsten som är frivillig. Nu ska 60 miljoner kronor satsas på en ny nationell konsumentupplysningstjänst via telefon och nätet - på vilket sätt hade Viktoria kunnat få hjälp av den nya konsumentupplysningen och hur stor är risken att de kommuner som erbjuder nu lägger ner sin konsumentvägledning? Konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) och Sofia Kerttu, ordförande i Konsumentvägledarnas förening i studion.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".