Den globala konsumenten
I dag handlar vi ofta saker i ett land för att använda det i nästa. Men vad händer när något med den vara vi köpt inte fungerar? Foto: Christine Olsson/TT

Den globala konsumenten

Ingen ville ta ansvar
14 min

För många konsumenter är det i dag vardag att obehindrat röra sig mellan olika länder och kontinenter. Vi shoppar och handlar saker som vi sedan tar med oss till hem eller på nästa resa. Men vad händer om det man köpt i ett land går sönder i ett annat? Carl-Johan Petris dotter Ella, 12 år, hade sparat till en egen dator. Hon köpte den i Sverige men tog den sedan med sig till Belgien där familjen är bosatt under ett par år. Men den globala garanti som följde med vid köpet visade sig inte vara mycket värd när datorn inte fungerade. Jolanda Girzl från Konsument Europa på Konsumentverket besöker Plånbokens studio.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".