Gravljus på kyrkogård
Döda människors användarprofiler i sociala medier kan i dag fungera som en slags digital kyrkogård där vänner och baknta kan minnas den döda. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Industri kring digitala kyrkogårdar

"Metadatan är guld värd i annonssyften"
9:45 min

Varje dag dör tiotusentals av sociala medieföretagens användare, och många gånger fortsätter deras användarkonton att leva vidare. Vad tjänar företagen på det? Och håller det på att skapas en industri kring digitala lik?

Hör Carl Öhman, Oxford internet institute och Niklas Forsenberg, Efterhjälpen, som specialiserat sig på döden i sociala medier.

Reportage av Love Lyssarides.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".