Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Programmet som reder ut stora som små konsumentfrågor.

Trend med närproducerat - men vad menas med det?

Publicerat onsdag 1 november 2017 kl 09.16
"Det finns inget enkelt svar"
(9:16 min)
Carina och Ulf Matsson marknadsför sitt lammkött som närproducerat.
1 av 2
Carina och Ulf Matsson marknadsför sitt lammkött som närproducerat. Foto: Matilda Hellstadius Rangborg/Sveriges Radio
Marknad.
2 av 2
Det har blivit allt mer populärt med närproducerade livsmedel. Foto: Christine Olsson/TT

Begreppen närodlat och närproducerat hörs allt oftare och har blivit viktiga ord i marknadsföringen av livsmedel. Men vad säger det egentligen att något är närodlat eller närproducerat? Är jag en bättre konsument om jag handlar närproducerade varor? Hör bland andra lammuppfödarna Carina och Ulf Matsson och Jan Bertoft, Sveriges Konsumenter.

Reportage av Matilda Hellstadius Rangborg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".