Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Programmet som reder ut stora som små konsumentfrågor.

Mycket pengar att tjäna på de minsta barnens klickande

De vill hellre kolla på korta klipp än pedagogiska program
8:47 min
Ljudklippet är från avsnittet
Små barn tittar alltmer på nätet
Många producenter av rörligt innehåll har insett att den nya målgruppen mellan 2 till 4 år är en riktig kassako. Foto: Hasse Holmberg

De minsta barnens internetanvändande ökar stadigt och en följd av detta är att många vill tjäna pengar på 2 och 4-åringar som klickar sig runt. Att föräldrar lämnar de små med en surfplatta i handen utan att alltid ha koll på vad som visas på skärmen är producenternas stora lycka. Mängder av filmer och reklam är gjorda för att de små fingrarna ska lockas att klicka, men det pedagogiska innehållet lyser med sin frånvaro. I bland är klippen våldsamma, trots att de innehåller seriefigurer som barnen känner igen och lockas att titta på.

Reporter: Anna Berg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".