Sr givaways
Plånboken testar hur villiga vi är att göra reklam, om vi får en gåva. Foto: Daniel Högberg SMT radio

När reklamen kryper in i privatlivet

8:42 min

Reklamen blir allt mer personlig. Idag är det till exempel vanligt att annonserna du ser i sociala medier baseras på dina intressen eller saker du nyligen har köpt eller sökt efter på nätet. En av de senaste trenderna inom reklambranschen handlar också om så kallade "micro influencers" - personer som sprider ett företags budskap i sina nätverk, mot att de får pengar eller gratisprodukter. Så kan vi verkligen lita på att tipsen vi får av våra vänner och bekanta är ärliga? Plånboken testar hur lätt eller svårt det är att övertala någon att göra reklam i sociala medier.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista