1 av 2
Jean-Paul Gaultier-kreation för Hermès 2008. Foto: Scanpix.
2 av 2
Kelly-väska från Hermès. Foto: Scanpix.
Fredag 15 januari

Hermès – trendig tradition av sadlar, sidenscarves & samlare



Välkomna till vårens första nya program av STIL i vilket vi ska titta närmare på det franska modehuset Hermès. Ett lika anrikt som framgångsrikt företag som sedan 1837 hamrat in budskapet att de erbjuder genuin lyx och gott hantverk – till högt pris.

Märket har dessutom medvetet undvikit att öppet flirta med trender, och skytt vanliga marknadsföringstricks. ”Vi är inte moderiktiga och vi undviker att bli moderiktiga”, som företagets nuvarande VD säger. Något som även tidigare chefer varit noga med att understryka.

Idag sneglar många i modebranschen på just Hermès då konceptet visat sig fungera lika bra i låg- som högkonjunktur.

I veckans STIL berättar vi om mer om modehuset Hermès och dess långa historia som en gång började med seldon. Idag erbjuder huset allt – kläder, läder och heminredningsdetaljer. Och naturligtvis även de världsberömda väskmodellerna Kelly och Birkin. Väskor som idag kommit att representera iögonfallande kvinnlig lyxkonsumtion. Hur Hermès resonerat kring sin verksamhet berättar vi också om. Likaså tar vi en titt på hur Hermès, och andra modehus, skaffar sig allt större makt över underleverantörer av de fina skinn som krävs till dyrbara accessoarer.

Vi möter även Harriet Nyström, en av många hängivna samlare av märkets berömda sidenscarves. Och så får vi en förklaring till hur det kommer sig att modeskaparen Jean-Paul Gaultier, den  färgstarke l’enfant terrible i Paris modevärld, kommit att bli ansvarig för märkets diskreta damkollektioner.

Veckans gäst är Jacob Östberg, docent i företagsekonomi vid Stockholms universitet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".