Fredag 21 maj 2010

Solglasögon – skyddar, döljer och drar in en massa pengar

I veckans STIL sätter vi på oss solglasögonen för att titta närmare på denna accessoar vars popularitet – och pris– bara ökar och ökar. Varje internationellt modehus erbjuder solbrillor och även svenska modemärken ger sig idag allt oftare på att lansera just solglasögon. Om hur det kommer sig – och om hur dessa mörka glas kommit att förknippas med glamour– berättar vi mer om i programmet.

Den brittiska modejournalisten Hadley Freeman konstaterar i sin satiriska bok The Meaning of Sunglasses and a Guide to Almost All Things Fashionable att solglasögon lyckas förena vad vi eftersträvar allra mest idag – rikedom och kändisskap. Men så tog populariteten för solglasögon fart genom firade Hollywoodstjärnor.  Lana Turner, Ava Gardner och Elizabeth Taylor syntes på bild bära solglasögon i sammanhang som uppfattades som lyxiga och åtråvärda (som på soliga semestermål) och solglasögon blev förknippat med dom rika och berömda, och deras glamorösa livsstil. Genom att bära solglasögon lyckades dom signalera både ” lämna mig i fred” och ”titta på mig” på samma gång. 

När skådespelerskan Grace Kelly, som nybliven prinsessa av Monaco, 1956 firade smekmånad på en lustjakt i det solglittrande Medelhavet med solglasögonen på, ökade det redan bubblande intresset för solglasögon bland allmänheten ännu mer. Då var det inte så noga med var solglasögonen kom ifrån, till skillnad från idag.  Under 1980- och 90-talet började alltfler modehus införliva solglasögon i sitt utbud. I likhet med parfym, skor och handväskor visade sig nämligen solglasögon kunna generera mycket pengar, till en förhållandevis låg produktionskostnad.

Men även om dom stora modehusen idag har olika stilar på sina glasögon, så har dom ofta samma tillverkare i Italien – Safilo eller Luxottica vars grundare är en av Italiens rikaste män med en beräknad förmögenhet på 80 miljarder kronor. Men så är Luxottica är i särklass störst, och går som tåget.  2009 distribuerade företaget över 35 miljoner solglasögon i uppskattningsvis 6 400 olika stilar.

Vi har talat det största och marknadsledande företaget i Sverige, Ego Optiska , som designar och tar fram solglasögon och optiska bågar. De har dessutom licensrättigheter till ett trettontal modevarumärken, som bland annat J Lindeberg, Björn Borg, Tiger of Sweden och Odd Molly.

Varför vill egentligen svenska modemärken ge sig in i denna business?

Fotografen Ulla Montan berättar om hur det är att porträttera människor som envisas med att bära solglasögon på bild. Vi har också intervjuat Beckmanseleven Anna Glansén som tidigare i år vann förstapriset i Synoptiks designtävling med sina solglasögon "Grasseater".

Veckans gäst är den svenske glasögondesignern Oscar Magnusson