1 av 2
Bernard Arnault. Foto: Scanpix
2 av 2
Nordiska kompaniet. Foto: Scanpix
26 NOVEMBER 2010

Bernard Arnault - den mäktige miljardären på LVMH:s topp

I veckans STIL ska vi syna en av modets allra mesta makthavare i sömmarna, Bernard Arnault. Fransmannen som driver det världsledande lyxkonglomeratet LVMH, Moët Hennessy Louis Vuitton. Ett jätteföretag, med över 75 000 anställda över hela världen, i vilket mer än 60 olika prestigemärken ingår, de flesta moderelaterade. Nu ryktas det om att även det familjeägda modehuset Hermès är på väg att slukas av LVMH. I programmet berättar vi mer om Bernard Arnault och hans imperium.

Utöver dyrbar champagne och konjak ingår i LVMH exklusiva modehus som Dior, Céline, Fendi, Pucci, Loewe, Donna Karan, Kenzo, Marc Jacobs och, naturligtvis, Louis Vuitton. Många andra företag har svajat i konjunkturstormarna, men LVMH har stått pall. Förra året gick aktien upp 60 procent, och sedan januari i år har försäljningen av märkets modevaror ökat med 20-30 procent.

Bakom denna vinstmaskin inom modebranschen står den 61- årige styrelseordföranden och majoritetsägaren, Bernard Arnault. Lång, slank och – förstås – alltid välklädd, ofta och gärna i kostym och slips från favoritmärket Dior. Det var det första lyxmärket han köpte, och har en särskilt plats i hans hjärta. Om det berättar vi mer om i programmet.

Vi berättar också om hans hårda affärsstil som gett honom öknamn som ”The Terminator”. Att splittra familjeföretag är han extra bra på. Det är därför som familjen Hermès darrar. Om varför familjeföretag  är tacksamma ge sig på, det får vi höra mer om.

Genom sin makt har Bernard Arnault fått klä skott för mycket kritik. Somliga hävdar att det är hans fel att mode idag handlar allt mindre om nya idéer, och alltmer om att stärka gamla varumärken. Men det är en medveten strategi. Han nämner ofta vikten av att ha så kallade ”Star Brands”, stjärnor bland företagen – som Dior och Louis Vuitton– med tydliga identiteter som folk känner igen.

För när det gäller försäljning så fattar Arnault vad som funkar. Receptet: anlita modedesigner som skapar uppmärksamhet och tydliggör varumärket, se till att hålla nere kostnaderna för produktionen av varor –men låt pengarna flöda fritt och ymnigt när det gäller marknadsföring.

I programmet får vi även möta det svenska börsnoterade klädmärket Odd Molly, och två små modeföretag – Hederus och Fhonetics.

Och så får vi höra historien om hur Josef Sachs, Nordiska Kompaniets grundare, det vill säga NK, realiserade sin dröm om en ”kommersiell teater”, baserad på lyx och mode.

Veckans gäst är Magnus Falkehed, journalist baserad i Paris sedan många år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".