1 av 2
Lillian Bassman. Foto: Oliver Hadji
2 av 2
Carmel Snow och Diana Vreeland 1952. Foto: Getty Images
14 JANUARI 2011

Carmel Snow – modetidningarnas mest trendsättande tant genom tiderna

I vårens första STIL ska vi bege oss in i modetidningarnas värld då det gamla formatet "papperstidningar" verkar bli allt populärare, trots moderna bloggar och sajter där man kan se modevisningar, live. I programmet vrider vi klockan tillbaka till den första halvan av 1900-talet för att ta en titt på en av tidernas allra mest tongivande tidningsredaktörer i genren – Carmel Snow (1887-1961). Det var hon som fick amerikanska Harper's Bazaar att bli till en tidning som än idag tjänar som en sorts förebild för hur en modetidning ska se ut. Hon upptäckte talanger som formgivaren Alexey Brodovitch, fotografen Richard Avedon och moderedaktören Diana Vreeland. Om samarbetet som skapade modehistoria berättar vi mer om i programmet.

Det var för övrigt Carmel Snow som efter att ha sett Christian Diors debutkollektion 1947 myntade uttrycket "The New Look", och därmed fick den att framstå som en av tidernas största modehändelser. Det lät trots allt lite klatschigare än det ursprungliga "Corolle", som Dior döpt den till. Men så kunde Carmel Snow sniffa fram talanger i olika genrer, och få dem att blomstra som aldrig tidigare. Hon sa sig gå på "instinkt och intuition" och tvekade aldrig att uppmuntrande säga: "Gör det! Prova!" För en tidning kan, och bör, ta risker, menade hon. I programmet berättar vi mer om henne, och tiden hon levde och verkade i. Vi får även höra historien om en av hennes medarbetare, den idag 93-åriga formgivaren och fotografen Lillian Bassman. Henne har Angela Tillman Sperandio och Samira Bouabana som driver designbyrån Hjärta Smärta träffat i New York –  och gett ut en bok om. Hon är en av de kvinnliga förebilder inom grafisk formgivning som de lyfter fram genom ett projekt som de kallar för Hall of Femmes.

Vi har även träffat konstnären Anna Uddenberg som helgen hade premiär för utställningen Truly Yours på Galleri Mejan i Stockholm. Vernissaget var uppbyggt som ett modeevent. Publiken som möttes av strålkastare, VIP-band och ett fyra meter högt hårsvall. Hur resonerar hon kring förhållandet mode/konst?

Och så får vi höra ett helt gäng med olika svenska modetidningsskapare berätta om varför de valt att göra just tidning. Jens Grede och Erik Torstensson, som båda bor i London och till vardags driver reklambyrån Saturday berättar om sin modebranschtidning Industrie, vars andra nummer just har kommit ut i butik. Jonna Bergh berättar om planerna med den kommande tidningen StyleBy. Lisa Corneliusson om varför Rodeo återigen blir papperstidning och Martina Bonnier förklarar varför hon som en moderedaktör kan bli en bra chefredaktör för Damernas Värld.

Vi har även besökt den lilla, men väldigt välsorterade, tidningsbutiken Papercut på Södermalm i Stockholm.

Veckans gäst är Michael Elmenbeck, grundare av Bon Magazine som i år firar tioårsjubiluem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista