Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)
Gräver djupt i det ytliga.
11 FEBRUARI 2011

Noël Coward – eleganta rökrockar och rappa repliker

Publicerat torsdag 10 februari 2011 kl 09.15
1 av 2
Noël Coward anländer till New York, juli 1947. Foto: Scanpix
2 av 2
Noël Coward och skådespelaren Leslie Howard i New York 1938. Foto: Scanpix

I veckans STIL ska vi ägna oss åt cocktails och cigaretter, rappa repliker och utstuderad manlig elegans. Vi ska nämligen gå i Noël Cowards (1899-1973) fotspår. Genom sin snofsiga stil skapade nämligen denne brittiske dramatiker, skådespelare och kompositör ett mode som följdes av gemene man. ”Alla sorters män ville se ut som Noël Coward – elegant slätkammad, välklädd i siden med en cigarett, en telefon eller en cocktail vid sin sida”, som den brittiske fotografen Cecil Beaton konstaterade. Från det tidiga 1920-talet, ända fram in på 50-talet, var Noël Coward en stilförebild, i många bemärkelser.

Noël Coward betraktades som höjden av stil och finess, inte bara genom sin eleganta klädsel. Även hans lediga sätt, smarta oneliners och nya utryck bildade skola. Det var han som fick britter att börja slänga sig med  uttryck som ”terribly”, ”lots of fun” och ”darling”, uttryck som flitigt förekom i hans framgångsrika teaterpjäser, i vilka han själv ofta spelade huvudrollerna. Genom sin verbala snitsighet och eleganta stil ansåg många att Noël Coward axlat Oscar Wildes mantel.

Men Noël Coward var ett unikum. Han hade skapat sig själv genom att målmedvetet jobba på att bli en mondän man som med finess klarar sig ur alla knipor, och genom charm och intelligens blir kompis med alla kändisar. Och det blev han, redan som 25-åring. 1924 slog han igenom med en pjäs om kokainmissbruk och sexuell fåfänga i överklassen. ”The Vortex”  (Virveln) hette pjäsen som handlar om den unge kokainmissbrukande Nicky och hans komplicerade förhållande till droger, kvinnor, män och sin mamma, en nymfoman med smak för unga män. Det var bara början på en lång karriär fylld av pjäser och sånger. Han skrev över 300 låtar. Mest känd är kanske Mad Dogs and Englishmen. Men det är faktiskt även han som ligger bakom låten Mad about the boy, som Dinah Washington gjorde känd (och sedan blev populär genom en reklamfilm för Levis). Då var det inte riktigt läge att öppet flagga med sin homosexualitet, men få var så bra som Noël Coward på dubbeltydigheter.

Mer om Noël Coward berättar vi i programmet. Där får vi även höra historien om rökrocken, ett plagg som han gjorde till sitt signum. Vi får även hänga med bakom scenen till pjäsen Under hallonbusken (som just haft premiär på Dramaten i Stockholm) för att höra om hur kläder kan forma en karaktär. Och så får vi höra Erik Aalto berätta om sitt alter ego, Sir Eric Beyond.

Veckans gäst är Stefan Wermelin, musiknestor på Sveriges Radio.

"I believe that life is for living, don't you?... It's difficult to know what else one could do with it” – Noël Coward

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".