Världens sjukaste show var en bluff

P1 lördag 2/6 kl 11.03, repris måndag 20.03

Igår sändes så TV-showen som så många väntat på - den sjuka njurdonationstävlingen ”De grote donorshow” på holländska public service-kanalen BNN. Media från hela världen hade samlats för bevaka händelsen. Men när det omtalade skandalprogrammet sändes på fredagskvällen avslöjades att allt bara var en bluff.
Donatorn - dödssjuka Lisa - med rätt att välja vem som skulle få hennes organ visade sig vara en skådespelare.
Holländska BNN lurade skjortan av alla. Allt för att få fart på debatten om bristen på organ - kanalens grundare - Bart de Graaff - hade dött några år tidigare i väntan på en ny njure. Och uppmärksamhet har man fått. Debatten har rasat i hela Europa under veckan, inte minst här hemma i Sverige.
Det är en uppmärksamhet som går att värdera i pengar. Omkring 50 miljoner var den värd - enligt mediebyrån Carat, redan före all uppmärksamhet som själva bluffen kommer att generera. Frågan är naturligtvis om det här en ny typ av genialisk marknadsföring som vi kommer få se mer av? Hur kommer redaktionerna att hantera den här typen av nyheter i framtiden? Och är det ett bra sätt att ragga njurar?

Bloggosfären - det vill säga den alternativa medievärld som består av bloggar på internet - har debatterats på senaste tiden. Vissa gläds åt att de traditionella medierna får en utmaning. Andra väljer att vända allt vad bloggande heter ryggen. Men hur mäktig är bloggosfären? Och vem har makten?

Journalisten och juristen Jesús Alcalá var ett tungt namn som ofta skapade rubriker med sina granskande artiklar. För sex år sedan dömdes han för bedrägeri och bilden av honom förändrades drastiskt. Medierna har träffat honom på hans gård utanför Tomelilla.