Isabella Löwengrip (Blondinbella). Foto: Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX.

Extrembloggar och smygreklam

Främlingsfientliga bloggar utmanar medierna
Bloggarna har blivit ett nytt verktyg för invandringskritiska gruppers opinionsbildning - inte minst utmanas de traditionella medierna med ständiga tillägg och omtolkningar. Det här har fått rätt stor omfattning i dag och oroar flera organisationer som jobbar mot främlingsfientlighet. De tror dessutom att det finns organiserat samarbete mellan vissa av dessa bloggare.

Fortsatt debatt om våldsbrottsligheten
I Medierna i förra veckan diskuterades mediebilden av våldsutvecklingen och flera personer ifrågasatte den kriminologiska forskningens slutsats att det ökade antalet anmälningar om våldsbrott beror på en ökad anmälningsbenägenhet, inte på att antalet brott ökat. 
Det här har lett till starka reaktioner under veckan. För att fördjupa oss i frågan sammanförde Medierna  kriminologen Felipe Estrada, chef för forsknings- och utvecklingsenheten vid Brå, och Sören Carlsson Sanz, vårdchef på akutmottagningen vid Södersjukhuset, som i mer än 20 
år fört statistik över de offer för våldsbrott som vårdas på mottagningen.

Blondinbella granskas åter av konsumentverket
Bloggaren Blondinbella har åter fått problem med marknadsföringslagen.  För andra gången inleder Konsumentverket en granskning av bloggaren - misstanken gäller smygreklam, i praktiken att Isabella Löwengrip får ersättning, antingen i form av pengar eller gratis produkter, för att uppmärksamma varor eller tjänster på bloggen. Juristen Mattias Grundström på Konsumentverket konstaterar att misstankarna den här gången grundar sig på tiggarmejl som skickats från Blondinbella -  böner om att få bland annat gratis skidkläder i utbyte mot uppmärksamhet.

Hårdare tag när Obamas smekmånad är över
Nu har Barack Obama varit president i tre veckor - och smekmånaden med medierna glider över i en bistrare vardag. Mediernas Katarina Andersson har besökt Vita huset och lyssnat på president Obamas första presskonferens. Hon skildrar hur pressavdelningen försöker ta kontroll 
över mediebilden av presidenten och politiken. Tidvis är det hårda tag.  Enskilda journalister har hotats av Obamas pressavdelning när de gjort obekväma avslöjanden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".