Günter Wallraff om islamism, Tintin och makt

I förra veckan var reporterlegenden Günter Wallraff på besök i Sverige, aktuell med boken ”Rapport från vår sköna nya värld”, där han wallraffar som svart i Tyskland.
I veckans Medierna fick ni höra en kort snutt, där han bland annat kommenterar fallet med den fängslade svensk-eritreanske författaren och journalisten Dawit Isaak. Han planerar någon form av aktion, avslöjade han.
Här kan ni nu få höra betydligt mer från mötet mellan honom och Frida Johanson på Medierna. De träffas på Norstedts förlag. Wallraff ger bara intervjuer på tyska. Han tolkas till svenska av Frederik Sjögren.
Första frågan är - apropå en aktuell fråga i Medierna - vilket är viktigast att granska - den radikala islamismen eller islamofobin? 

Lyssna på hela intervjun här. (Sammanlagt ca 32 minuter).



Günter Wallraff förklarar bland annat att han skulle vilja infiltrera en radikal islamistisk grupp för att studera anti-demokratiska beteenden. Han tycker att de, liksom de högerextrema, bör granskas som reaktionära krafter. Det är en viktig fråga att ta upp om man är för invandring.
”Nu gör vi samma fel som inom vänstern under det Kalla kriget. Vi tog inte upp kränkningarna av de mänskliga rättigheterna i de kommunistiska länderna”, säger Günter Wallraff. Han tycker samma sak sker nu i viss mån när det gäller islamismen. ”Vi som är för ett öppet mångkulturellt samhälle måste ju vara emot kränkningar av barn och kvinnor och kränkningar som påminner om fascismen”.

Han kommenterar också ett annat ämne i veckans Medierna, nämligen debatten om rasism och schabloner i albumet ”Tintin i Kongo”. En rättegång pågår nu i Belgien om att förbjuda albumet.
”En föraktlig skildring av svarta”, tycker Günter Wallraff om albumet. Men frågan är om det hjälper med ett förbud. Det är ett tidsdokument, som man bör granska kritiskt, tycker han. Han har inget emot en vetenskaplig utgåva med kommentarer, men han är kritisk till att föra rasistiska schabloner vidare. ”Jag ser det som en miljöfara, jag tror det är skadligt för barn att föra fram den här typen av stereotyper”, säger Wallraff.

Bör det förbjudas?
”Egentligen är jag emot förbud, men när det är så här människoföraktande och kränker människans värdighet och dessutom vänder sig till barn så tycker jag inte det ska finnas tillgängligt för alla när som helst”, säger Wallraff.
Fallet Dawit Isaak känner han väl till. Han har nyligen skrivit på ett krav för att få honom frisläppt. Han berättar om att han har tankar på någon form av aktion för att få Dawit Isaak fri. Han vill inte säga så mycket ännu, men berättar om en tysk affärsman som satt fängslad i Iran, och där Wallraff planerade att åka dit, hälsa på mannen i fängelset, byta kläder med honom och ta hans plats. När det gäller Dawit Isaak påpekar han att han fått många afrikanska vänner efter att ha spelat rollen som svart i Tyskland och hans senaste bok ”Rapport från vår sköna nya värld” kommit ut i många länder i Afrika.
Wallraff svarar också på kritik mot hans film, ”Günter Wallraff: svart på vitt”, där han förklädd till somalier avslöjar vardagsrasism hos vanliga tyskar, snarare än att ge sig på samhällets verkliga makthavare.
Intervjun gjordes onsdag den 12 maj.