Nöjd Mattsson ber oss lita på honom

Nöjd Mattsson ber oss lita på honom
8:14 min

I veckan kom ju analysen som alla väntat på: Ola Lindholms test visade på spår av kokainintag. I samband med det och på grund av åtalet som väckts så beslöt de ansvariga utgivarna här på Sveriges radio att namnge Ola Lindholm. Men Expressen – som var först med storyn om barnprogramledaren som fastnat i ett knarktest – publicerade namn och bild redan vid första avslöjandet, två dagar efter att han stoppats utanför Råsunda för tre veckor sedan.

Då var kritiken stenhård från flera håll för att Expressen försköt gränserna genom sin publicering samtidigt som mycket då var oklart - och Expressens Thomas Mattsson ställde inte upp på en intervju. Nu vet vi mycket mer - och har träffat en ganska nöjd Thomas Mattsson - liksom några av hans kritiker.

//2011-05-26: Korr av fel om vilken dag Expressen hade första avslöjandet om Ola Lindholm. Två, inte en, dag efter att han stoppades.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".