Bebislycka gav tidningsdramatik

Nyheten om att en tronarvinge växer till sig i det kungliga moderlivet fick stort genomslag i medierna. Exakt hur stort har tidningen journalisten räknat ut. Expressen skrev 20 sidor. Aftonbladet hade 18, Svenska Dagbladet hade tre sidor och GP hade ett uppslag. 
Allra minst skrev Dagens Nyheter där Victoria och Daniels babylycka bara fick en enda sida -   den tionde.

Anders Olsson är tidningens editionschef:

- Varför gjorde ni minst?

- Det är väldigt tidigt i graviditeten. Det är en nyhet av begränsat intresse rent realpolitiskt tycker jag. Vi gjorde det stort tycker jag.  

Och när nyheten kom i onsdags hade Hänt Extra redan skickats iväg för tryck. I tidningen fanns en artikel om att det ser ut att dra ut på tiden innan tronföljden var säkrad.

- Vi får vänta med på kunglig bebis, någonting åt det hållet

Hänt Extras redaktionschef Jan Bard insåg allvaret och drog i presshistoriens mest klassiska nödbroms.

- Stoppa pressarna menar du?

- Ja sa du det?

- Nej, det sa jag inte för pressarna var ju inte igång.

Jan Bard stoppade inte bara tidningen från att gå tryck med en gammal artikel, han fick in en ny också. 

- Ja den kan man köpa på måndag tisdag.