Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Svenskarna allt mer negativa till reklam

Enligt en undersökning från Sveriges annonsörer som kommer att publiceras i veckan blir svenskarna allt mer negativa till reklam. I dag är inte ens var femte person positiv till reklam, mer än en halvering jämfört med en liknande undersökning för fem år sedan. Anders Ericson, VD för organisationen Sveriges annonsörer, som företräder reklamköparna, tror förklaringen är den ständigt ökande reklamexponeringen. Inte minst handlar det om att reklamtröttheten har ökat vad gäller den kommersiella TV:n, där de svenskregistrerade kanalerna i TV4-gruppen fått möjlighet sända mer reklam de senaste åren. Den ökningen är en viktig orsak tror Anders Ericson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".