Oansvariga utgivare i de nya medierna

Oansvariga utgivare i de nya medierna
19 min

En fråga som diskuteras i Göteborg dessa dagar är vad som händer när nya utgivare tar över scenen – alltså inte Aftonbladet, Expressen eller Göteborgsposten. Utan sådana som Facebook, Google och Twitter. De kallas ibland för oansvariga utgivare och de senaste månaderna har det ju blivit plågsamt tydligt att dom inte har samma syn på vad som är publicistiskt ansvar och inte som de traditionella medierna.
Det här har satts i fokus flera gånger de senaste veckorna, bland annat i samband med de så kallade Instagramkravallerna i Göteborg och av näthatsdebatten. Medieföretagens dominans av förmedlingen av det offentliga samtalet är över men det är fortfarande storföretag som ska vara grindvakter och det fria ordets riddare. Men klarar de nya bolagen av det? Jättarna är i grunden teknikbolag med kulturen präglad av ingenjörer, inte publicister. Mycket av besluten fattas av automatiska algoritmer - inte redaktörer av kött och blod. Och vad blir resultaten när de här tre jättarna ska ta publicistiskt ansvar - när en naken dalkulla av Anders Zorn sorteras bort medan grova sexulla kränkningar slinker igenom. 
Vi diskuterar detta med den berömde nätskeptikern Evgeny Morozov och med svenska debattörer som publicisten Anette Novak och nätaktivisten och akademikern Christopher Kullenberg. Reportrar Mattias Pleijel och Katarina Andersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".