Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Tommy Nilsson blev black – reklamkuppen som gav dubbelt eko

Tommy Nilsson blev black - reklamkupp med dubbelt eko
15 min

Det var en sådan där vecka då ett snyggt orkestrerat ljug kom att bli en av veckans största nyheter. Nyheten om hur en långhårig balladartist, Tommy Nilsson, kränger av sig svärmorsdrömskavajen, byter namn och blir lite tuffare, lite hårdare, lite svartare – ja, helt enkelt Black.

En reklamkupp som dessutom i sin tur kuppades av ytterligare en aktör. Länge rådde total förvirring om vem och vilka som låg bakom kuppen.
När allt var över stod många journalister där med svansen mellan benen och kände sig lurade. Katarina Andersson har ägnat veckan åt att ta reda på vad det egentligen var som hände när Sveriges medier kuppades av en reklambyrå.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".