Aftonbladet vill åt lokaltidningarnas annonsmiljoner

Aftonbladet efter lokaltidningarnas annonsmiljoner
9:16 min

De starka svenska lokaltidningarna är på många sätt ryggraden i den tredje statsmakten. Där jobbar många av de journalister som gör det där systematiska jobbet med att kolla diarier, snacka runt på jakt efter nyheter och hålla tummen i ögat på politikerna. Men den här ryggraden mår sedan några år lite krokigt. Upplagorna sjunker och annonserna, dom har i stora sjok försvunnit till sånt som Hemnet och Blocket och Google. I Almedalen angrep dessutom VD Jan Helin lokaltidningarna för att ha varit alldeles för tröga i omställningen till webb och mobilt – samtidigt som tidningshusets planer på en säljsatsning mot lokala annonsörer blev kända. Vi har talat med kampberedda lokal- och regionaltidningar som tror deras kontakter med lokala annonsörer kan rädda deras affär.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".