Hård kritik för brist på förslag om medier i budgetpropositionen

Kritiken från mediebranschen var hård sedan kultur- och medieminister Alice Bah Kuhnke i torsdags presenterat sin första budget. Tidningsutgivarnas vd Per Hultengård kallar den en ”trist blåkopia av hennes företrädare”. Traditionen med få nya förslag på medieområdet fortsätter. Precis som Alliansregeringen höjer man inte radio- och TV-avgiften och inga förslag om presstödet, inte ens en utredning, läggs fram - utan det ses som något som måste ses över. Inte heller nämner Alice Bah Kuhnke något om digitalmomsen. Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter, säger till tidningen Resumé att ”ett tydligt uttalande att regeringen vill verka för att få bort den snedvridna momsen mellan tryckta och digitala tidningar varit välkommet.”

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".