Kalmar har blomstrande medier - men konkurrensen skärps

Kalmar har blomstrande medier - men konkurrensen skärps
10 min

Vi har berättat mycket om neddragningar av journalistik och ekonomiskt pressade medieföretag de senaste åren. Inte minst har det handlat om förändringar utanför Stockholm - var tredje lokalredaktion inom dagspressen, nästan hundra stycken, har försvunnit på tio år. TV4 har lagt ner alla sina lokalredaktioner, Helsingborgs dagblad ska inte längre ha egen ledar- och kulturredaktion sedan tidningen köpts av Sydsvenskan. Expressens kultur- och ledarredaktörer i Malmö och Göteborg försvinner. 

Men det här är inte jämnt spritt över landet. Det finns koncerner som med framgång driver lokal journalistik och som har tappat mindre i upplagan än storstadspress. I exempelvis Karlstad, Norrköping och i Kalmar har lokala tidningar fortfarande en stark ställning hos läsarna och annonsörerna. Av de 25 största tidningarna är Barometern i Kalmar den som minskat sin upplaga minst de senaste tio åren. Och där har man fortfarande kvar 15 lokalredaktioner i tio kommuner. 
Men även om Barometern står stark så utmanas den av nya aktörer - både stora och små. Sedan tidningen infört betalvägg på webben har ett annonssäljbolag  startat en nyhetssajt som är gratis att besöka. Kommer betalväggen att fungera om konkurrenten ger nyheter kanske sämre - men gratis? Och som en nästan övertydlig illustration av hur det digitala medielandskapet inte längre tål några lokala monopol säljer samma bolag annonser till Kalmarföretagen åt Schibsteds företag som Aftonbladet och hitta.se, åt Facebook och åt Google.
Tonchi Percan är i Småland för att försöka förstå hur de gör och varför en uppstickare tror att det går tjäna pengar på journalistiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".