Efter den brutala dödsskjutningen vid ett köpcentrum i Malmö förra helgen kritiseras medierna för att bara skildra en sida av staden. Foto: Johan Nilsson/TT
Efter den brutala dödsskjutningen vid ett köpcentrum i Malmö förra helgen kritiseras medierna för att bara skildra en sida av staden. Foto: Johan Nilsson/TT

Skev verklighetsbild och reklamens gränsland

Det rapporteras mycket om brott i Malmö, men när nya siffror visade att polisanmälningarna minskat fem år i rad skrevs nästan inget. Vi granskar mediebilden av Malmö. Och inte bara när det gäller Malmö, utan i journalistiken i stort, finns en diskussion om vilken verklighetsbild medierna egentligen förmedlar. Mindre konflikter och mer konstruktiva nyheter är nu en trend som sprider sig. Så om sponsrat innehåll som inte riktigt är journalistik, men heller inte ser ut som reklam.

Läs mer om veckans program!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".