Aftonbladet och Expressen omfamnar Facebook

Det var bara några månader sedan som Aftonbladets VD Jan Helin här i Medierna nappade på en liknelse av Facebook som en stor hund som rusade mot honom – och att han snarare trodde den skulle äta upp honom än kärvänligt slicka honom i ansiktet. Men nu verkar han ha landat i slutsatsen att nätjätten ändå är en rätt snäll liten labradorvalp han gärna vänslas lite med. För i veckan berättade Dagens Media att tidningen har källor som uppger att både Expressen och Aftonbladet ska gå med i satsningen Instant Articles, där mediehus publicerar sig direkt på Facebooks plattform. Jan Helin säger till Medierna att Aftonbladet "överväger frågan skarpt just nu".

-I en sådan kraftfull produktutveckling som Facebook presenterar med Instant articles, och där snart sagt alla världens stora publicister går ombord och testar, vore det förmätet att från Aftonbladets sida säga att det där ska vi inte ha, säger Helin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".