Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Aftonbladet puffade för sponsrad artikel på förstasidan

Publicerat måndag 15 februari 2016 kl 14.32
Aftonbladet puffade for sponsrad artikel på forstasidan
(15 min)
Aftonbladet partnerstudio-etta
Aftonbladets förstasida med stor rubrik för material från partnerstudio-material. Foto: Lars Truedson

I dag diskuteras ofta att annonser i dagens medielandskap kamoufleras i redaktionell text. Aftonbladet har i veckan fått hård kritik när bolaget tog ytterligare ett steg i den här utvecklingen. På den, i alla fall tidigare, så prestigefulla förstasidan skrev tidningen i måndags om nio tips för att spara ihop till en miljon. Men vad som inte framgick var att artikeln var en del i ett samarbete med en jämförelsesajt för privatekonomi. En sajt vars affärsidé går ut just på att hjälpa dig att nå dina sparmål.
Johan Cedersjö har i veckan träffat en arg företrädare för facket och en chefredaktör som, tvärtemot, öppnar för ännu mer, ska vi kalla det, journalistiskt arbete i gråzonen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".