Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Är SvTs Mellosatsning på Youtube ojuste konkurrens?

Publicerat måndag 15 februari 2016 kl 14.33
Är SvTs Mellosatsning på Youtube ojuste konkurrens
(8:44 min)

När ämnet är medieekonomi är public service påverkan på den kommersiella marknaden en ständigt het och aktuell potatis. Vi har många gånger tagit upp den här frågan i programmet, men i veckan aktualiserades den igen.
I samband med Melodifestivalen i år lanserade SVT sin största tidsbegränsade satsning på Youtube någonsin: “Melodifestivalen - All Access”. Här publiceras alla tävlingsbidrag, vinnarintervjuer men också unikt backstagematerial från musiktävlingen.
SVT:s vd Hanna Stjärne har tidigare i en intervju med oss sagt att SVT är och ska vara restriktiva när det gäller att sprida sitt innehåll på plattformar som Youtube. Att hon inte är naiv inför problemen med att mata dom internationella internetjättarna med licensfinansierat innehåll som de kan kapitalisera på.
Vi skickade våra reportrar Linnea Svensson och Jonna Westin rakt in i melloyran för att höra om SVT:s sug efter virala sucéer denna gång gått för långt?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".