Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Varför så tyst om Google och skatt just i Sverige?

Varfor sa tyst om Google och skatt just i Sverige
7:30 min

På den analoga tiden, när till exempel en skoaffär ville annonsera för sina nya sandaler, köpte den annonsplats i lokaltidningen. Lokaltidningen fick pengar så att den kunde bedriva sin journalistik, och tidningen betalade svensk skatt på annonspengarna den fick in.
I dag, när skoaffären vill annonsera, så vänder den sig sannolikt inte längre till papperstidningen, utan till Google. Så att vi, när vi skriver in sandaler i Googles sökfält, nås av reklamlänkar till den betalande skoaffären.
Det här är inte bara ett problem för tidningarna, som ser annonskakan ätas upp internets jättar. Pengarna som skohandeln betalar, går till Irland där Google har sitt europeiska huvudkontor. Och det är oklart hur mycket skatt som landar i svenska skattkistor.
Runt om i Europa är den här frågan just nu på agendan, men vi frågar oss hur det är i Sverige? Reporter är Sara Heyman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".