Över en miljon kronor av offentliga medel till PR för att motverka granskningar

Över en miljon kronor satsade myndigheter, kommuner och landsting under 2015 på PR-tjänster för att möta granskningar från landets största grävande redaktioner.
Programmet Medierna i P1 har gått igenom de 86 program som SVT:s Uppdrag granskning, TV4:s Kalla Fakta och P1:s Kaliber sände under 2015. Av dessa var det 16 som riktades mot en kommun, ett landsting eller en myndighet.
Fakturor visar att fyra av dessa 16 verksamheter anlitade extern medieträning och krishantering för tillsammans mer än en miljon kronor - närmare bestämt 1 104 614 kr.Det är något lägre än den siffra på 1,3 miljoner kronor som Medierna fick fram genom en motsvarande granskning 2012.
Mest pengar, drygt 700 000 kronor, lade Sjöfartsverket på PR-tjänster i samband med att Uppdrag Granskning utredde turerna kring upphandlingen av räddningshelikoptrar. En av intervjuerna som gjordes har sänts tre gånger i olika UG-program: den visar hur en tjänsteman på verket gång efter gång upprepar samma svar oavsett vilken fråga som ställs.I Medierna säger Sjöfartsverket att man i dag inte tycker att det var värt pengarna.
De övriga som köpt PR-konsulter är Grums kommun, Energiverket och Knivsta kommun.

Mer i programmet Medierna som sänds lördag kl 11.03 i P1.
LINNEA SVENSSON

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".