Thomas Peterssohn
Thomas Peterssohn, tidigare VD för Mittmedia, diskuterar ett uppdrag att bolagisera koncernens egenutvecklade tekniska system och sälja mjukvaran till andra mediekoncerner. Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Ex-VD Peterssohn i samtal om att bolagisera Mittmedias tekniksystem

Mittmedia för samtal med nyss avgångne VD Thomas Peterssohn om att han ska bli delägare i ett nytt bolag som ska sälja Mittmedias tekniska system till andra medieföretag.
Det berättar styrelseordförande Jan Friedman för Medierna.
– Vi har hittat ett gemensamt uppdrag som jag uppfattar att han tycker är väldigt intressant. Det kan innebära att vi bolagiserar en viss del av vår verksamhet som handlar om att sälja digitala tjänster till andra mediebolag. Vårt uppdrag är ju att syssla med egen utgivning – inte att sälja kod till andra. 
Det låter som att ni ska sälja av Reacher, er stora tekniska plattform, och att Thomas Peterssohn  ska jobba med det?
– Ja, både Reacher och Tweakit och annat som vi utvecklat skulle vi kunna lägga i en bolagskropp som vi deläger med t ex Thomas och själva blir kunder på de tjänsterna. För oss är det viktigt att kunna nyttja det vi utvecklat – men inte att vara ett mjukvaruföretag som säljer spetskompetens till halva norra Europas mediebolag.
Ger ni inte bort en möjlig intäktskälla då?
– Det tror jag inte. Om det blir av tänker vi vara en del av den affären, säger Jan Friedman, styrelseordförande i Mittmedia.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".