Årets julklapp slår igenom lika hårt varje år.
Årets julklapp slår igenom lika hårt varje år. Foto: Janerik Henriksson/TT

Årets reklamjulklapp från medier till handel

"Som om man presenterar en forskningsrapport när det är en pr-kampanj"
9:03 min

Precis som varje år spådde i veckan Handelns intresseorganisation vad som kommer att bli det de kallar Årets julklapp.

Det är ett sätt att skapa uppmärksamhet om julhandeln och ett sätt att locka tveksamma kunder att slå till. Med andra ord, det är ett smart PR-jippo för att gynna butikernas kassor. Inget fel med det, men frågan vi ställer oss är varför redaktion efter redaktion, år efter år, väljer att ge den här kampanjen så stor uppmärksamhet? I veckan var det till och med flashar i mobilen och live-sändningar. Reporter här är Jonna Westin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".