Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Varumärken i TV-världen varierar – varför?

Publicerat måndag 18 september 2017 kl 14.07
Albert Svanberg, SVT: "Olika parametrar att ta hänsyn till"
(8:43 min)
Visar upp ny iphone
Vissa varumärken syns mer än andra i SVT och TV4. Men när går det över gränsen? Foto: JOSH EDELSON

Vad är det egentligen som gör att samma logga och varumärke kan vara helt okej i ett TV-sammanhang men samtidigt paria i ett annat?

Vi har väl alla någon gång lagt märke till den övertejpade loggan på ett par skor eller det utblurrade märket på en ryggsäck.
Men när SVT i veckan bevakade lanseringen av en ny Iphone var den ikoniska frukt-loggan plötsligt överallt i rutan.

Något som fick oss här på Medierna att ställa oss frågan:
Vad är det egentligen som gör att samma logga och varumärke kan vara helt okej i ett TV-sammanhang men samtidigt paria i ett annat?

Häromveckan dömdes också TV4 att betala en straffavgift för att ha visat en logga för mycket i samband med en tävling. En dom som också i sig väcker frågor om var gränserna går.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".