Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg tar krafttag mot dark ads, men räcker åtgärderna? Foto: Nam Y. Huh

Facebook pressat att öka öppenheten runt "dark ads"

Martin Schori: "Finns många sätt att komma runt det"
11 min

På sistone har Facebook pressats att öka öppenheten kring så kallade "dark ads". Men vad innebär åtgärderna i praktiken? Och hur ser problematiken ut i Sverige?

Sedan det amerikanska valet 2016 har det pågått en stor debatt om påverkanskampanjer i sociala medier. Till stor del har det kommit att handla om så kallade dark ads, mörka annonser.

Det handlar om kirurgiskt riktade kampanjer mot specifika grupper av väljare från ibland okända avsändare. Facebook har nu presenterat en rad åtgärder.

Men vad betyder åtgärderna i praktiken och hur ser problematiken ut i Sverige? 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".