Martin Timell
TV4 beslöt på fredagen att alla Martin Timells program skulle tas bort från tablå och digitala publiceringar efter anklagelserna om sexuella trakasserier. i Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT

Hyckleri- och mörkläggningsanklagelser mot medier efter upproret mot sexuella trakasserier och övergrepp

Värderar Aftonbladet sina egna högre än nyhetsintresset?
16 min

Upproret #metoo spreds som en löpeld i Sverige förra veckan. I centrum stod två av Sveriges största medieaktörer, TV4 och Aftonbladet. Vi har granskat anklagelserna om mörkläggning och publicistiskt hyckleri.

TV4 har tagit sin välkända profil Martin Timell ur tjänst. Och Äntligen hemma har lyfts ur tablån. Detta efter att anklagelser om sexsim och även ett övergrepp kommit upp till ytan i samband med kampanjen #metoo.

Men för TV4 har historien blivit än allvarligare. Flera personer har trätt fram och vittnat om en tystnadskultur på företaget. En kultur där återkommande larm om sexuella trakasserier och till och med övergrepp har sopats under mattan.

Under veckan har TV4-nyheterna rapporterat löpande om anklagelserna mot den egna medarbetaren. Men på Aftonbladet har det varit annorlunda. När en journalist i veckan med namn anklagade en välkänd skribent på tidningen för att ha drogat och våldtagit henne, har all den där kvällstidningsivriga nyhetsjournalistiken vi i tidigare fall kunnat följa, helt lyst med sin frånvaro.

Varför drog Nordens största tidning ner volymen när nyheten var dem själva?

Ljudklippet är från avsnittet
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".